Važnost poslovne organizacije i kvalitetnog menadžmenta u dentalnoj klinici
Kad ljudi razmišljaju o medicini, obično u tom kontekstu ne vide management i business. Nekako se smatra da je medicina jedna plemenita i "sveta" struka te da su poduzetništvo, novac i zarada profane teme rezervirane za neke druge struke i industrije. Takav je stav posebno prisutan u zemljama sa socijalističkim nasljeđem, a Hrvatska sa svojih 45 godina u SFRJ spada u tu skupinu zemalja.
Pokušat ću u ovom blogu pojasniti zašto je to fundamentalno krivo te zašto su suvremena i kvalitetna medicina i stomatologija neodvojive od tržišnih principa koji vrijede u kapitalizmu i u svim drugim industrijama.
Održivo poslovanje
Dentalna medicina 21. stoljeća obilježena je velikim kvalitativnim skokom koji se bazira na napretku same struke tj. njenih specijalističkih grana s jedne strane, a s druge strane tu je ubrzani razvoj tehnologije i uređaja. I jedno i drugo zahtjeva enormne financijske napore. Školovanje specijalista traje desetak godina (faks, postdiplomski, specijalizacija) i jako je skupo. Istraživanje i razvoji u industriji još su skuplji. Rezultat toga su istovremeno visoka cijena rada i visoka cijena novih tehnologija.
Da bi to bilo održivo i da bi se dentalna klinika mogla razvijati i biti u korak s vremenom, potrebno je osigurati stabilno poslovanje koje omogućava kontinuirano ulaganje u kadrove i opremu. A dugoročno stabilnog poslovanja nema bez dobrog menadžmenta, tj. poslovne strategije i upravljanja.
Imam puno kolega i prijatelja stomatologa koji podcjenjuju važnost toga. Zadovoljni svojim praksama, udobno žive uvjereni kako sve mogu i znaju sami i kako im profesionalna pomoć u menadžmentu nije potrebna. Kako kratkovidno!
Ja sam dosta rano, tj. odmah na početku kad smo osnovali IMED, bio svjestan da to neću moći sam sa svojim skromnim znanjem u ekonomiji i businessu, ali nažalost prošlo je vise od 10 godina prije nego smo u IMED-u implementirali profesionalno poslovno upravljanje. Razlog je što to puno košta, a i prioritet je bio na razvoju struke. Ne može se uvijek sve i odmah. Kada su se stvorili uvjeti, kada je medicinski dio bio posložen, počeli smo se ozbiljno baviti i s poslovnim, nemedicinskim segmentom.
Organizacijska struktura IMED-a
Dovođenjem kvalitetnih i kompetentnih ljudi i njihovim povezivanjem u IMED-u smo stvorili i kvalitetan non-medical team. Trenutačno smo u fazi transformacije IMED-a kao jedne dobre klinike u veliku kompaniju. Kad kažem “veliku”, ne mislim na kvadrate, broj zaposlenih niti prihod koji ostvarujemo. Mislim na organizacijsku strukturu i kvalitetu upravljanja.
Organizacijski gledano, u IMED-u imamo podjelu na dva segmenta - medicinski i nemedicinski. Medicinski dio je, pod mojim vodstvom i uz pomoć ključnih ljudi klinike, u ovih 15 godina dosegao određenu razinu i to svakodnevno dokazujemo u svom kliničkom radu, a to prepoznaju i naši pacijenti. Naša usluga je na najvišoj mogućoj razini kvalitete, a temelji se na velikom timu (18 liječnika) iskusnih specijalista (prosjek godina - 41) i na najsuvremenijoj opremi.
Nemedicinski segment nije bio na toj razini i u potpunosti smo ga restrukturirali. Taj proces još uvijek traje. Kako bi imali bolju predodžbu što sve čini nemedicinski segment poslovanja, nabrojat ću:
-
financije
-
knjigovodstvo
-
pravni poslovi
-
nabava
-
marketing
-
call centar
-
prodaja
-
podrška klijentima
-
recepcija
-
tajništvo
-
informatička podrška (IT)
-
ljudski resursi (HR)
-
održavanje
-
čišćenje
Dugačak popis raznih poslova i djelatnosti koje su sve važan sastavni dio našeg poslovanja! Potreban je kvalitetan leadership i vrhunska organizacija da bi sve funkcioniralo kako treba. U IMED-u na jednog medicinskog djelatnika (doktori, asistentice, dentalni tehničari) dolazi jedan djelatnik u nemedicinskom sektoru. To je standard i u razvijenim zapadnim zemljama.
Poliklinika i dnevna bolnica IMED ima jasnu organizacijsku strukturu:
-
Ravnatelj - upravlja klinikom na strateškoj razini
-
Uprava - postavlja ciljeve i nadzire sve medicinske i nemedicinske poslove
-
Glavni manager - vodi nemedicinsko poslovanje i koordinira nemedicinske timove
-
Direktorica operativnog poslovanja i medicinski direktor - koordiniraju svakodnevne medicinske poslove
-
Stručno vijeće - bavi se isključivo stručnom problematikom
-
Vijeće voditelja - operativno tijelo koje okuplja voditelje odjela, ambulanti i timova i zaduženo je za provedbu zacrtanih planova
-
Voditelji odjela, ambulanti i timova - na svoje timove prenose planove i zadatke definirane na Upravi, Stručnom vijeću ili Vijeću voditelja
Ovo na papiru izgleda logično, jasno i jednostavno, ali u praksi se radi o jako složenom i zahtjevnom kontinuiranom procesu u kojem kombiniramo leadership, menadžment, timski rad, specifične individualne vještine i znanja, te vanjski consulting.
Profitabilnost, kvaliteta ili oboje?
Skoro bih mogao reći da je lakše organizirati i voditi struku (dentalnu medicinu) nego upravljati s nemedicinskim segmentom. Ali da se vratim na početak i na pitanje - zašto je to važno?
Važno je zato da bi se osigurala financijska stabilnost i profitabilnost klinike te da bi se struka mogla i dale nesmetano razvijati i pružati najbolju moguću uslugu našim pacijentima. Jer na kraju, zbog njih smo tu i zbog njih sve ovo i radimo. Bez prihoda i zarade nema ni investicija i razvoja.
Ono s čime se i kao poduzetnik mogu složiti je da u medicinskim ustanovama dobit, tj. zarada, ne bi trebala biti na prvom mjestu. Tu uvijek moraju ostati struka i dobrobit pacijenata. A dobit, tj. zarada vlasnika? Ona ipak na kraju dođe kao rezultat svega gore navedenog i kao potvrda da imaju nešto vrijedno, kvalitetno i važno te kao motivacija da ustraju na svome poduzetničkom putu bez obzira na sve.
Također, kada govorimo o IMED-u, mi razmišljamo duže od jedne generacije, generacije sadašnjih vlasnika i zaposlenika. Mi želimo da IMED bude toliko dobro organiziran, poslovno efikasan i stručno relevantan da može nadživjeti svoje sadašnje vlasnike i ovu generaciju zaposlenika. To je nas ultimativni cilj i ono prema čemu stremimo, naša ostavština hrvatskoj dentalnoj medicini i naš BHAG (Big Hairy Audacious Goal). A mi u IMED-u volimo visoko postavljene ciljeve!
Autor: Mr.sc. Marko Krmpotić dr.med.dent., ravnatelj Poliklinike i dnevne bolnice IMED
Dogovorite pregled kod naših specijalista
Pošalji upit